Amit az apróhirdetésekről mindenkinek tudnia kell

Vannak dolgok, amikkel nap, mint nap találkozunk, és igazából el sem gondolkozunk rajta, hogy valójában milyen komoly története is lehet. Az apróhirdetések gyakorlatilag a nyomtatott sajtó létrejötte óta velük vannak: kezdetben a heti- és napilapokban jelent meg, később külön helyet kapott az új, friss médiumokban is, mint a tévé és a rádió (bár nem túl nagy mértékben), manapság pedig a legnagyobb számban az interneten találhatjuk meg őket.

Miért olyan népszerűek?

Az apróhirdetések legnagyobb előnye, hogy aprók, és így az utánuk járó költségek sem magasak, sőt, sokszor teljesen ingyenes is lett egy apróhirdetés feladása. Ez nem csak az internet korában volt így: bár egy-egy napilap kért bizonyos megjelenési díjat a hirdetések után, amikor megjelentek a kizárólag csak hirdetéseket tartalmazó sajtótermékek, azok már kizárólag a lapeladásokból éltek meg – a hirdetőktől nem kértek semmit, csak a saját hirdetésüket.

És mindemellett az emberek is jól reagálnak az ilyen jellegű, rövid hirdetésekre. Bár alapvetően nem szeretjük a reklámokat, mégis elviseljük őket, ha azok nem tolakodóak, rövidek, és valódi információkat közölnek. Egy apróhirdetés nem is tudna másképp működni: itt csak a legfontosabb adatok és a termék nagyon rövid, tömör leírása fér el, ami épp elég annak, aki eziránt érdeklődik.

Az internettel új korszak kezdődött:

A fent említett hirdetéses újságoknak az internet jelentette a halálát. Még a mai napig is találhatunk a postaládákban ilyen sajtótermékeket, de jelentőségük drasztikusan lecsökkent az utóbbi néhány évtizedben. Magyarországon is több olyan weboldal működik, ahol bárki számára elérhető az ingyenes hirdetés feladás, és az emberek előszeretettel használják ki ezt a lehetőséget.

A legtöbb kiadó gyakorlatilag a régi újságját „töltötte” fel az internetre, és folytatta tovább a tevékenységét, egyébként sokkal költséghatékonyabb módon (hiszen az online világban a terjesztéssel például már nem kell foglalkozni).

Attól hogy valaki az interneten hirdet, még nem biztos, hogy az egész internetnek hirdet. Bár emberek milliói, sőt milliárdjai használják nap mint nap, a hirdetők megtehetik, hogy csak saját országukban jelenjenek meg a hirdetéseik, sőt, akár egyetlen városra is fókuszálhatnak, ha üzleti érdekeik ezt diktálják.

Az internetes apróhirdetések legnagyobb előnye a keresők működésében rejlik: a megfelelő kulcsszavakkal leírt hirdetések könnyedén kategorizálhatók és visszakereshetők, ráadásul a nagyobb keresőmotorokon, például a Google-ön is gyorsan rájuk lehet találni azoknak, akik valóban érdeklődnek az adott termék iránt.

Egy kis történelem:

1995-ben Craig Newmark volt az, aki elsőként indított el apróhirdetéses oldalt az Amerikai Egyesült Államokban, San Francisco városában. Mára a gyakorlatilag a világ országainak felében igénybe tudjuk venni szolgáltatásait, tehát a cég már jócskán túlnőtte anyaországa egyébként sem szűkös határait.

Newmark Morristownban született 1952-ben. Biztosítási ügynökként dolgozó apját 13 éves korában kellett eltemetnie, ami után neki és édesanyjának egy anyagilag igen nehéz időszakon kellett keresztülmennie. 1977-re már két diplomája volt, és ekkor kezdett el dolgozni az IBM-nek programozóként, 17 éven keresztül. 1993-ban költözött San Franciscóba, ahol Charles Schwab (a világ egyik leggazdagabb üzletembere) szárnyai alatt ismerkedett meg az akkor még teljesen hirdetésmentes internettel. Néhány évvel később hozta létre a Craiglist nevű oldalt, ahol díjmentesen (az apróhirdetés hagyományainak megfelelően) tudtak az emberek kommunikálni és akár üzletet kötni. Akkoriban ezt írták le úgy, mint internetes kommunát.

Newmark egyébként a mai napig aktívan dolgozik oldalán az ügyfélszolgálaton. Főként a nem valódi, „spam” hirdetések kiszűrésével foglalkozik.ingyenes hirdetés feladás

Milyen lesz az apróhirdetések jövője?

Amíg az ingyenes hirdetés feladás elérhető az emberek számára, addig az apróhirdetések egészen biztosan velünk maradnak. Mint ahogy korábban az internetet sem lehetett megjósolni, úgy talán még mi sem sejthetjük, hogy milyen új felületek és eszközöket hozhat a jövő: az viszont biztos, hogy ha elég ember tudja majd használni őket, akkor bizony a hirdetéseknek is helye lesz rajtuk.

Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy már jelenleg is van kihívója az ilyen oldalaknak: a Facebook adás-vételi csoportok. Mik ezek? Olyan Facebook csoportok, amelyekbe bárki feltöltheti használt tárgyainak fotóját, és ha vevőt talál rá, akkor csak egy számlaszámot kell megadnia, vagy akár egy személyes találkozót is megbeszélhet a vevővel. Ezek a felületek teljesen ingyenesek, ráadásul már több kategóriában is létrejöttek, így találhatunk használt ruhás, autó alkatrészes, könyves, bútoros Facebook csoportokat is.

Hogy mennyiben lesznek ezek valódi kihívói az apróhirdetéseknek, az kérdés, ugyanis ezekhez jelenleg minimum egy Facebook regisztrációra van szükség, ráadásul azon belül sem biztos, hogy az illető rátalál ezekre a csoportokra, hacsak nincs egy ismerőse, aki bevegye őt oda. Ezzel szemben az apróhirdetéses oldalakra az internet bármely pontjáról át lehet jutni. Azt tehát nem lehet elmondani, hogy a Facebook úgy győzné le az apróhirdetéses honlapokat, ahogy annak idején az internet legyőzte a nyomtatott sajtót – ha így lett volna, akkor már legalább 5, de talán 10 éve nem kéne léteznie ilyen oldalaknak.