Mindent a biztonságos motorozásról – Márk válaszol

Nemrég olvastam egy hírt, miszerint a városunkban, nem messze attól az utcától, ahol lakom, volt egy motoros baleset. A motoros túlélte az ütközést, de rendesen összetörte magát, egy ideig biztos nem engedik ki a kórházból. Sajnos nem ez az első alkalom, amikor ilyen szerencsétlenségről hallok, szinte minden hónapra jut egy ilyen. Ráadásul azt olvastam, hogy a férfi kevesebb sérüléssel is megúszta volna, ha megfelelő védőöltözetet visel. Elgondolkodtam, hogy mennyi apróság szükséges még a bukósisakon kívül, hogy minél biztonságosabbá tegyük a motorozásunkat, és mivel én nem vagyok szakértő a témában, készítettem egy kedves motoros ismerősömmel, Márkkal, egy interjút, aki minden kérdésre választ ad.

Mióta motorozol, Márk?

Hú, már jó rég óta. Ha jól emlékszem, 17 évesen csináltam meg a jogosítványom, szóval 15 éve. Apró túlzással mondhatom, hogy nem volt azóta olyan nap, amikor ne ültem volna motoron.

Volt valaha baleseted?

Szerencsére semmi komoly. Megesik az emberrel, hogy egyszer-egyszer elveszti az egyensúlyát, vagy hasonló, de komolyabb karambolom még sosem volt, lekopogom, és remélem sosem lesz. Persze ehhez az is kell, hogy minden sebességkorlátozást és szabályt betartson az ember. A forgalom nem az a hely, ahol játszani kell az eszünket, hajtani, mint a meszes, mert annak meg van a böjtje, előbb-utóbb. Természetesen nem mondom, hogy én nem szeretek csak úgy mindenféle korlátozás nélkül száguldani, de arra ott vannak a különböző földutak, ahol a madár se jár, és a tesztpályák. Én mindig is azt mondtam, hogy vadulni is csak ésszel érdemes, mert könnyen akár az életeddel is fizethetsz egy pár másodperc menősködésért. Meg persze a rutin, az elengedhetetlen. Egy kezdőnek se ajánlom a kísérletezgetést, csak ha majd annyi tapasztalattal rendelkezi, hogy uralni tudja a járgányt.

Mit tanácsolsz kezdő motorosoknak? Mik azok, amik nélkül életveszélyes felülni egy motorra?

Az alapvető dolgok mellett van egy csomó minden. A bukósisak az alapkellék, anélkül egy métert se. Persze attól függ, milyen motoron és milyen távolságra. De vegyük most az alapot, hogy közúton, forgalomban, hosszabb távra indulunk motorral. Az említett bukósisak mellett elengedhetetlen a motoros kabát. Igen, még nyáron a 40 fokban is. Először is, a motoron a menetszél igazán hűsítő, így senki nem fog belesülni a kabátba. Azonban ezek a dzsekik speciális technológiával készülnek, és gerincvédőtől könyökvédőig minden bele van varrva, pontosan azért, hogy az olyan szerencsétlenségeket, mint amit említettél a beszélgetés elején, ami a felszerelés nélküli sráccal történt, na, olyan ne fordulhasson elő.
Ezen kívül nem árt a motoros nadrág és motoros kesztyű beszerzése sem, sőt. Erre is azt mondom, hogy hosszabb utakra kötelező. Kiemelném a kettő közül is a kesztyűt, mert bár értelmetlennek tűnik, mégis nagyon fontos. A hosszabb utakon az ember keze fázik a menetszél miatt, és a kesztyű ettől a kellemetlenségtől megóvja, ráadásul védelmet nyújt az ellen, hogy a kormány kidörzsölje a tenyerünket. Hasznos dolog!

motoros kesztyűSokaktól hallottam, hogy nehéz megtalálni a megfelelő motoros boltot, ahol a pénzedért prémium minőséget kapsz. Te tudnál ilyen boltot ajánlani?

Igen, a Sixgear oldalát jó szívvel ajánlom mindenkinek. Ez egy magyar cég, és a termékeiket saját tervezés után itthon gyártják. Nem mellesleg igyekeznek ezeket a ruhadarabokat a vásárlóik igényei szerint megcsinálni. A honlapjukon még a készítési folyamatokról is vannak fent képek, nekem nagyon szimpatikus. Ezen kívül már többször is rendeltem tőlük, a kabátom is onnan van, és kiváló minőségű, kényelmes és az ára is jó volt. Bátran ajánlom mindenkinek!